Dobre i autentyczne przywództwo jest ważne na każdym szczeblu przedsiębiorstwa. Ma to decydujący wpływ na motywację pracowników, a co za tym idzie, na efektywność całej firmy. Często jednak przełożonym brakuje pewności siebie i doświadczenia w kierowaniu i zarządzaniu ludźmi. Jak być dobrym szefem i jak rozwijać swoje umiejętności przywódcze i budować dobre relacje z pracownikami?
Jak być dobrym szefem? Co jest najważniejsze?
Ludzie mają różne cechy, które czynią z nich konkretnego lidera. Nie każdy idzie tą samą drogą i ma jednakowe kompetencje. Jednak zawsze przywództwo polega, przede wszystkim na budowaniu relacji. Im lepiej kształtują się relacje ze współpracownikami i podwładnymi, tym lepiej można nimi zarządzać.
Poza tym, bardzo ważne jest, aby dobrze poznać samego siebie. Im bardziej człowiek jest świadomy swojego zachowania, uczuć i wzorców myślenia, tym w mniej afektywny i impulsywny sposób reaguje.
Zatem radzenie sobie z samym sobą jest elementem budowania bezpieczeństwa, którego poczucie, jest bardzo ważne w zespole pracowników.
Nie należy zapominać, że model silnie autorytarnego szefa miał swój czas, który minął. Strach jest dźwignią, ale nie jest trwałym czynnikiem motywującym.
Jak funkcjonuje przywództwo?
Kolejną ważną cechą dobrego szefa, jest dostrzeganie drugiego człowieka i okazywanie mu zainteresowania. Dostrzeżony i doceniany pracownik jest zazwyczaj również zmotywowany.
Mając pozytywne nastawienie do innych i przyjmowanie, że druga strona ma dobre intencje, pozwala dostrzec umiejętności tej osoby, mocne strony, talenty i indywidualne możliwości rozwoju. Ułatwia też budowanie zaufania, pomaga rozwijać potencjał i kształtuje relacje.
Wszystko, co szkodzi relacjom między szefem a pracownikiem, ostatecznie szkodzi również produktywności firmy.
Dobry szef nie powinien mieć problemów z komunikacją. Musi umieć jasno wyartykułować swoje oczekiwania wobec pracowników i jasne zasady współpracy.
Bardzo ważne jest, żeby szef był dobrze przygotowany do jasnej komunikacji z pracownikiem, a także do oddzielenia spraw służbowych od osobistych.
Oznacza to również, że czasami trzeba mieć odwagę, aby zająć się nieprzyjemnymi i trudnymi sprawami, bez obawy o zranienie ludzi, przede wszystkim, skupiając się na celach firmy.
Czasami potrzeba trochę odwagi, aby wspólnie z pracownikiem wyznaczać cele, to również pomaga w dobrym przywództwie. Ważne, aby szef i pracownicy szli w tym samym kierunku, wtedy łatwiej jest osiągnąć zamierzony efekt i uniknąć różnicy zdań po drodze.
Można się nauczyć być dobrym szefem, ale trzeba tego chcieć. Dobry szef jest jak ogrodnik, musi stworzyć optymalne warunki dla nasion, aby cieszyć się ich wzrostem.