Obecnie działalność gospodarczą można założyć bardzo szybko przez internet. W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz CEIDG-1. To właśnie na podstawie tego formularza będziesz mógł w przyszłości dokonywać zmian oraz korekt.
Określenie rodzaju działalności
Warto pamiętać, że po otrzymaniu numeru NIP nie ma potrzeby aktualizowania danych w CEIDG, ponieważ sam powinien się tam pojawić. Ważnym elementem formularza jest wskazanie rodzaju działalności. Dlatego dobrze jest wiedzieć czym jest Polska Klasyfikacja Działalności, na podstawie której wpisujesz numery określonych czynności. Należy mieć na uwadze, że w rejestrze jest zapisany limit 10 numerów. Podczas wypełniania formularza zostaniesz również poproszony o wybór formy opodatkowania. Dobrym pomysłem jest poznanie form opodatkowania jakie występują w polskim prawie. Bardzo ważne jest w formularzu wskazanie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie dokumentacji finansowej firmy. Jeżeli nie masz jeszcze wybranego biura księgowego to zaznacz opcję indywidualnego prowadzenia dokumentacji. Następnie wystarczy ten wpis zaktualizować przez podanie danych księgowego. W przypadku jednoosobowych firm polecana jest księgowość internetowa. W przypadku takiej księgowości opłata jest stała i nie ma przy tym znaczenia ilość dokumentów. W internecie jest wiele stron, które oferują księgowość online. Warto dokładnie wiedzieć jak powstaje działalność gospodarcza krok po kroku.
Tradycyjne biuro księgowe
W sytuacji kiedy zatrudniasz pracowników znacznie lepszym rozwiązaniem będzie klasyczne biuro księgowe. Warto korzystać z usług tych biur, które posiadają duże doświadczenie oraz mają odpowiednie podejście do klienta. Przedsiębiorca jest jednocześnie płatnikiem oraz ubezpieczonym. Płatnik jest osobą odpowiedzialną za wpłacanie składek za siebie oraz pracowników. Jako ubezpieczony może korzystać z przysługujących mu ubezpieczeń. Numer osobisty w momencie powstania firmy staje się jej numerem NIP. Jeżeli nie wiesz jaki masz numer NIP to wystarczy skorzystać ze specjalnie przygotowanej wyszukiwarki przedsiębiorców. Z reguły już następnego dnia po podpisaniu wniosku wpis powinien się pojawić na stronie internetowej. Przepisy prawne nie regulują kwestii posiadania pieczątki firmowej, jednak jest ona przydatna. Większość urzędowych pism posiada wydzielone miejsce na pieczątkę. Oczywiście korzystanie z niej nie jest obligatoryjne. Na pieczęci powinna być umieszczona nazwa firmy, adres siedziby oraz numer telefonu i e-mail. Ostatnim krokiem jest założenie firmowego konta bankowego. Po jego otwarciu należy powiadomić Urząd Skarbowy.